Greetings from I.

Pratade just med en nära vän om vårt projektarbete för att se vad hon tycker angående Sveriges val att inte ha några hospice. Hon sa (taget ur minnet) följande:
"Just nu ligger ju folk som är i livets slutskede på vanliga sjukhus som några i mängden. Personalen på sjukhusen är utbildade till att bota sjuka, inte följa dem in i döden. Så jag kan tänka mig att personalen har svårt att prata med de döende och inte riktigt vet vad dom ska säga. Det kan ju vara svårt för vem som helst, som inte är utbildad till det, att prata med någon man vet är döende. Därför kan jag tänka mig att hospice är bättre, för att det skapar en tryggare miljö än ett vanligt sjukhus."

*

19.05
Sitter här och läser en massa om hospice i Sverige. Det finns ett hundratal olika palliativa vårdsalternativ i vårt land, men problemet är tydligen att kommunerna inte prioriterar hospiceverksamheten. Diskuterar med X via MSN.
19.20
Ja, Sverige har som sagt runt hundra olika alternativ till palliativ vård, men endast för gamla som dör av ålder. Alltså inga hospice för cancersjuka barn (eller dödssjuka barn i allmänhet). Läser just nu att runt 300 barn och ungdomar får diagnosen cancer per år i Sverige och att 3/4 av dessa dör. (Ej från tillförlitlig källa.) Tittar också lite på vad olika partier säger angående vår problemformulering.
19.55
Hittar ingenting än så länge. Det som står om sjuka barn är att det är många som är överviktiga...


Kram Ingrid


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0